Usein kysytyt kysymyksetNoodin toimintaperiaatteetQ: Millä tavalla suljettu ympäristö on? Onko siis mahdollista, että tekstit ryöstetään, sähköpostiosoitteita käytetään väärin jne. vai onko pahin uhka, että palvelu kaatuu? Ryhmät on suljettu toisiltaan, eli ryhmään kuulumattomat jäsenet eivät näe, mitä ryhmän sisällä kirjoitetaan. Riskit esim. tietojen "ryöstöön" lienevät samaa luokkaa kuin missä tahansa verkkosovelluksessa: tietoturva on pyritty ottamaan mahdollisimman hyvin huomioon, mutta parhaiden standardienkin mukaan suunnitelluista ohjelmistoista löytyy joskus tietoturva-aukkoja. Jos tällaisia löytyy Noodista, ne luonnollisesti korjataan mahdollisimman nopeasti. Riski palvelun kaatumisesta pysyvästi tai pidemmäksi ajaksi on pieni. Q: Kuka huolehtii varmuuskopioinnista? A: Noodi on ei-kaupallinen työkalu joka on kaikkien käytössä. Tietokannasta otetaan säännöllisin väliajoin varmuuskopiot, mutta omien tekstien tallennus ja varmuuskopiointi on käyttäjien omalla vastuulla kuten muissakin ilmaispalveluissa. Noodi on rakennettu Symfony-sovellusalustalle. Symfony puolestaan on avoimen lähdekoodin ohjelmisto, joka on lisensoitu MIT-lisenssillä. >Q: Kuinka noodin tulevaisuus on taattu? Noodia tullaan ylläpitämään Metropolian palvelimella. Palvelu jatkuu myös medios-hankkeen jälkeen, mutta tällä hetkellä emme osaa sanoa, kuinka kauan. >Q: Onko noodin sovellus tulossa kaupalliseksi tuotteeksi tai jopa avoimen lähdekoodin kehitykseen? A: Noodi-ympäristö julkaistaan mahdollisesti jossain vaiheessa vapaan lähdekoodin lisenssillä. Päätöstä julkaisusta tai sen ajankohdasta ei ole vielä tehty. Kirjautuminen NoodiinQ: En pääse kirjautumaan sisään eikä rekisteröitymään uudestaan, koska Noodi väittää, että sähköpostiosoitteeni on jo käytössä. A: Kirjautumisen jälkeen tunnus täytyy aktivoida klikkaamalla aktivointilinkkiä, jonka Noodi lähettää sähköpostiin. Postin otsikko on "Noodi-tunnuksen aktivointi". Kun siellä olevaa linkkiä on klikattu, kirjautumisen pitäisi onnistua. Q: Olen unohtanut salasanani. A: Noodin etusivun "Kirjaudu"-napin alla on linkki "Unohtuiko salasana?", jonka kautta noodi lähettää uuden salasanan käyttäjän sähköpostiin. Q: Haluan vaihtaa salasanani A: Salasanan voi vaihtaa mieluisekseen omalla profiilisivulla: "XXX:n profiili -> Muokkaa profiilia" ToiminnotQ: Jos poistan ryhmästä jäsenen, poistuvatko jäsenen tiedot koko Noodista? A: Eivät poistu. Jäsenen oma profiili jää silti Noodiin, mutta hän ei vain ole enää jäsen ryhmässä. Jäsenen tekstit ja muu materiaali jää kuitenkin ryhmän käyttöön, vaikka jäsen siitä poistetaankin. Q: Kuinka poistan ryhmän? A: Tällä hetkellä ryhmiä ei voi lainkaan poistaa. Toisaalta ryhmiä eivät näe muut kuin niiden jäsenet. Ryhmien poistotoiminnallisuutta kehitetään parhaillaan, ja pohdinnan alla on juuri kysymys siitä, kuka voi ryhmän poistaa, ja mitä teksteille silloin tapahtuu. Q: Profiilikuvaa ei saa millään vaihdettua (tosin se sitten seuraavana päivänä uudelleen kirjautuessani saattaakin olla vaihtunut, heti tehty uudelleenkirjautuminen ei auta). A: Vaikka kuva on vaihdettu, selain hakee vanhan kuvan välimuististaan. Paina shift-näppäin pohjaan ja klikkaa selaimen reload/refresh-nappulaa sen jälkeen kun olet ladannut uuden kuvan. Tämän pitäisi tyhjentää välimuisti, ja uuden kuvan pitäisi ilmestyä. Q: Tehtävät yhtäkkiä katosivat. Kun klikkaan tehtävää, avautuu vaan tyhjä Tehtävät-sivu vailla yhtäkään tehtävää. Vain viimeisimmän tehtävän otsikko näkyvissä, eikä sillekään voi mitään tehdä. A: Sinulla on todennäköisesti käytössä vanha versio Internet Explorer -selaimesta, joka aiheuttaa ongelmia. Siirry käyttämään esim. Firefox-selainta, jolloin tehtävät näkyvät taas. Q: Onko tekstien tulostaminen mahdollista siirrettävässä muodossa siten, että tuloste sisältää kaikki kentät, mitä lomakkeisiin on täytetty? Ks. Kaikki tekstit => Vie csv-tiedostoon |